V poslední době se automobilový průmysl potýká s řadou překážek, které negativně ovlivňují jeho provoz. Pandemie koronaviru a probíhající válka na Ukrajině tvrdě zasáhly do stavu podniků vyrábějících automobily a jejich komponenty. Dalším faktorem, který si vynucuje drastické změny v automobilovém průmyslu, zejména v oblasti systémů následného zpracování výfukových plynů, jsou stále přísnější požadavky, které klade Evropská unie ve svém legislativním procesu, jehož cílem je dosáhnout do roku 2050 úplné uhlíkové neutrality. To nutí výrobce vozidel a jejich součástí k neustálému snižování emisí výfukových plynů a pevných částic, což je přímým důsledkem nutnosti zavedení normy Euro 7.
Podle návrhu předloženého Evropskou komisí bude norma Euro 7 zavedena.
Podle návrhu předloženého výborem Evropské unie by nová emisní norma Euro 7 mohla začít platit od 1. července 2025 (pro osobní automobily a dodávky) a pro nákladní automobily a autobusy od 1. července 2027. Není však jisté, zda budou uvedené termíny dodrženy, protože revoluční legislativa dosud nebyla přijata.
Nejnovější pokyny stanoví:
- snížení emisí oxidů dusíku u osobních automobilů (bez ohledu na typ motoru) o 35 % a u nákladních automobilů a autobusů o 56 % oproti normě Euro 6.
- snížení emisí pevných částic o 13 % (osobní automobily a dodávky) a o 39 % u nákladních automobilů a autobusů.
- zavedení povinného monitorování výfukových emisí po dobu 10 let nebo každých 200 000 km
Revoluční je v nové normě regulace emisí pevných částic z pneumatik a brzdových destiček (až 7 mg/km, později dokonce až 3 mg/km).
Nová norma obsahuje také změnu požadavků na monitorování emisí výfukových plynů.
Změny se navíc týkají i baterií, které musí být odolnější a účinnější.
Všechny výše uvedené změny je třeba vzít v úvahu.
Všechny výše uvedené body nás dovedou k jedinému závěru – v blízké budoucnosti nás čeká další zdražování automobilů a možné problémy s efektivitou výroby, pokud bude nová norma vyžadovat specializovaná technická řešení a použití vzácných materiálů pro výrobu mimo jiné filtrů pevných částic DPF/FAP.
Jak Euro 7 ovlivní odvětví systémů následné úpravy výfukových plynů? Bude schopen splnit přísnější normy?“
Další omezení, která mají omezit produkci CO2, NOx a PM (jemné částice volně se vznášející ve vzduchu), představují bezesporu nové výzvy pro výrobce systémů následné úpravy a samotné výrobce vozidel. Pravděpodobně půjde o vývoj dokonalejších technologií a použití nových komponent, což se v konečném důsledku projeví ve vyšších výrobních nákladech a dalším zvýšení cen pro konečné spotřebitele.
Jaká je v současné době nejúčinnější forma regenerace filtrů pevných částic a katalytických reaktorů?
V současné době je nejúčinnějším způsobem regenerace DPF filtrů hydrodynamická metoda, prováděná po demontáži prvku ve specializovaném stroji, který pomocí tahů vody s detergentem a vzduchu pod vysokým tlakem odstraňuje saze, popel, těžké kovy, oxidy ceru a další produkty neúplného spalování paliva, které se usazují v kanálech monolitu. Důležité je, že po procesu rgenerace filtr prochází důkladným sušením. V důsledku toho prvek po komplexní regeneraci bezpečně získá zpět své tovární vlastnosti potvrzené zkouškou zpětného tlaku před a po čištění. Nejlepší ochranu filtru a jistotu bezporuchové jízdy zajistí aplikace preventivní regenerace DPF, a to v intervalech závislých na ujetých kilometrech a typu vozidla.
Kromě revitalizace DPF je filtr podroben také speciálnímu ošetření.
Kromě senzačních výsledků, které poskytuje čištění vodou, má tato metoda ještě jednu velmi důležitou výhodu – je levná a šetrná k životnímu prostředí, protože umožňuje opětovné použití renovovaného monolitu a snižuje výrobu nových komponent.
Mají ohlášené změny související s normou Euro 7 vliv na technologii regenerace/čištění DPF, SCR katalyzátorů?
Zda norma Euro 7 ovlivní technologii používanou v zařízeních pro regeneraci DPF a katalyzátorů, závisí především na výrobcích automobilů a také na vývoji dílů používaných v nových vozidlech. Teprve až bude možné provést testy nové generace filtrů, bude možné určit, zda současné metody čištění systémů následného zpracování výfukových plynů obstojí i při novém vývoji. Jako lídr na trhu strojů pro regeneraci DPF velmi pravděpodobně předpokládáme, že vývoj našich zařízení může být nutný k jejich přizpůsobení pro práci s ještě sofistikovanějšími systémy následného zpracování výfukových plynů.
Náš tým tvoří skupina schopných a ambiciózních odborníků, kteří usilují o neustálé zlepšování námi vyráběných zařízení, modifikace technologie pro filtry Euro 7 je jen otázkou času. Může se také ukázat, že změny v konstrukci zařízení nebudou nutné. Těšíme se na testování nových filtračních systémů.